måndag 24 oktober 2011

Omdebatterat...

Jag har reflekterat en del över ett hett diskuterat ämne, utbildning vs erfarenhet.
På arbetsplatsen, på universitetet, på förskolan, fritids och i skolan är det här ett ämne som med jämna mellanrum orsakar något som kan liknas med en annalkande storm!



Jag känner till akademiker som menar att man bör ha en akademisk utbildning för att räknas i arbetslivet, jag känner också till yrkesutbildade som anser att akademiker är boksidevändare med en massa inlärda fina ord utan kunskap om vad riktigt arbete egentligen innebär. Jag vill dock påstå att de flesta har en lite sundare syn på världen än så.




Likväl är detta enn riktigt känsligt ämne.




Jag vill mena att det ena inte måste utesluta det andra.

När man söker ett arbete och får höra att man är överkvalificerad funderar jag lite till.... Överkvalificerad... Säger det att jag är BÄTTRE än det arbetet jag sökt? Nej, absolut inte! Men vad menar de då? Ska jag inte som välutbildad kunna jobba med det jag vill, så länge jag också innehar de kvalifikationer arbetet kräver?



Om jag är barnskötare med 30 års erfarenhet, ska jag då idag behöva gå över till en kökstjänst som innebär huvudansvar för disken på en förskola och bytas ut mot en nyexaminerad förskollärare för att det nu bara ska finnas förskollärare i förskolan?



Jag kan ibland förstå varför akademiker får det hett om fötterna. Inte nödvändigtvis för att de är dryga, kunskaps-supermänniskor, utan för att man med en gedigen utbildning ibland petar bort erfarna, duktiga människor från deras arbeten, inte på grund av lämplighet utan enkommet av utbildningen, som faktiskt inte idag ens kräver några bevis på lämplighet.



Jag önskar verkligen att man kunde visa respekt för varandras efarenheter, oavsett om de kommer från yrket eller utbildning, och dra nytta och lärdom av varandra!



Med det här inlägget vill jag naturligtvis inte peta någon i ögat, varken akademiker, yrkesutbildad eller outbildad. Med mina benämningar menar jag naturligtvis skolor man studerat vid, livet skola lär oss alla vår beskärda del!


Det vore roligt att få höra era åsikter och tankar om det här!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du är klok du söstra mi!!
Och jag håller ju med dig i detta ämne som du redan vet...
MEN, jag vill dock poängtera följande.....

.. att eftersom jag är akademiker, yrkesutbildad (i flera ämnen) OCH har erfarenhet OCH är outbildad när det gäller en jädrans massa... ja... då måste väl ändå jag vara den perfekta människan!!!

hehehehe -jo, för så ärrä!!! ;)

skojar bara såklart...... inte....
;)

moahhaaaahaaa JA Ä JU BÄST ;)

Nej. förlåt - ämnet du tar upp är bra, och det är klockrent för alla att tänka över sina värderingar OCH även sina nedvärderingar - som inte bara behöver gälla andra utan även ens åsikt om sig själv!!
// XoXo Maja

Anonym sa...

Synd att det ska handla om antingen det ena ELLER det andra. Jag vill studera för att lära mig grunder, teorier, alternativ och lära mig att se på saker på olika sätt. Sen vill jag ut och arbeta och skaffa mig erfarenhet. /mims